تجزیه و تحلیل مدیریت کیفیت در شرکت آب و فاضلاب استان سمنان با استفاده از مدل EFQM

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد MBA ، کارشناس فنی شرکت آب و فاضلاب استان سمنان

2 استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه پیام نور، تهران

3 استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه پیام نور، ساری

4 دانشجوی دکترای صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران

چکیده

موضوع این مقاله تجزیه و تحلیل مدیریت کیفیت بر اساس مدل EFQM و تعیین راهکارهای لازم به‌منظور دستیابی به‌حالت مطلوب در شرکت آب و فاضلاب استان سمنان بود. هدف از این تحقیق تعیین امتیاز بر اساس مدل EFQM و تشخیص نقاط ضعف و ارائه راه حلهایی برای رفع نقاط ضعف این شرکت بود. جامعه آماری، شرکت آب و فاضلاب استان سمنان بوده و روش انتخاب نمونه‌ها، نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی شده بود. اطلاعات توسط پرسشنامه‌ها جمع‌آوری و در جدول مربوطه طبقه‌بندی شد و با استفاده از روشهای آماری مناسب (توصیفی و استنباطی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل حاکی از آن بود که در شرکت آب و فاضلاب استان سمنان، اصول مدل EFQM تا حدی مورد توجه قرار گرفته است ولی برای توسعه و بهبود امتیاز شرکت راهکارهایی قابل ارائه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Analyzing Quality Management in the Water and Wastewater Company of Semnan Province Using of EFQM Model

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Safaeian 1
  • Habibollah Danaie 2
  • Zeynolabedin Rahmani 3
  • Hamid Reza Izadbakhsh 4
1 M.Sc. of MBA, Technical Expert of Water and Wastewater Co., Semnan
2 Assist. Prof. of Management, Faculty of Social and Economic Science, Payam Noor University, Tehran
3 Assist. Prof. of Management, Faculty of Social and Economic Science, Payam Noor University, Sari
4 Ph.D. Student of Industrial Eng., Faculty of Industrial Eng., Iran University of Science and Tech., Tehran
چکیده [English]

The aim of research was analyzing the quality management based on EFQM model and required procedures for access to desired state in the Water and Wastewater Company of Semnan. The  primary objective of this study was to determine score on basis EFQM model and recognizing weakness points and giving solutions for elimination its weakness. The statistical population size was the Water and Wastewater Company of Semnan province and sampling strategy was random classified . The information was collected by question aires and was classified in related table and analyzed by use of appropriate statistical (descriptive and comprehensive ) methods.The results showed that principles of EFQM model has considered to some extent in the Water and Wastewater Company of Semnan province but still needs more research for its application in this company. Finally a few practial suggestion and recommendation were made.


 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Quality Analysis
  • Quality management
  • EFQM Model
Najmi, M., and Hoseini, S. (2005) EFQM eminence model, Human Resources and Exploitation Studies Instituation, Tehran Rezani, A. (2002) Familirity with EFQM Mam Pub., Tehran Amiran, H. (2003) Organizational eminence step by step instruction based on INQA, EFQM models Moalef pub., Tehran Najmi, M. (2005) Eminence assessment of industrial agencies operation Sharif University of Tech., Pub., Tehran Rezayatmand, A., and Ghasemi, S. (2005) Means of organization social responsibility for eminence Barin Danesh Pajohan Scietific Institution Pub., Tehran Rezayatmand, A., and Ghasemi, S. (2005) Seeking best means for eminence (EFQM) Barin Danesh Pajohan Pub.,Tehran Sakaki, S., and Amiry, M. (2006) Organizational eleration model instruction Gohar Shad Pub.,Tehran Najmi, M. (2003) EFQM eminence model , frome idea to operation (Basedon edition of 2003) Ronas Pub., Tehran. Micheal, A. (1999) Performance management 2nd Ed., Macmillan Pub., New York Parker, C. (2002) The eFQM excelence model 1st Ed., Public and Voluntary Sectors, Toronto Adams, C., and Roberts, P. (1993) You are what you measure 2nd Ed., Wiley Pub., Washington. Besterfield, D.H., and Besterfield-Michna, C. (1999) Total quality management 2nd Ed., Prentice Hall, New Jersey. James,V. (2003) TQM:Why is it its impact in higher Education so small? The TQM Magazine 15 (5), 325-333 James, V. (2004) Critical issues for TQM implementation in higher education The TQM Magazine , Mete B. Sirvanci 16 (6), 382-386 Michael, T. (2004) Implementation of EFQM excellence model selfassessment in the UK higher eucation sector-lessons learnd from other sectors The TQM Magazine 16 (3), 194-201 Manning, G. C., and Curtis, K. (2003) The art of leadership 2nd Ed., Mc- Graw Hill Pub., N.Y. Wilson, T. (1994) A manual for change 2nd Ed., Gower, New York Westerveld, E. (2006) The project excellence model International J. of Project Management 21, 417-425 GO, F., and Gover, R. (2000) Integrated quality management for tourist destinations: A European perspective on achieving competitiveness Tourism Management 21, 81-92