بررسی الگوی مصرف آب خانگی با رویکرد بخش‌بندی مصرف‌کنندگان (مطالعه موردی: مصرف‌کنندگان آب خانگی شهرستان ایلام)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

چکیده

شناسایی الگوی مصرف آب خانگی در میان شهروندان شهر ایلام با رویکرد بخش‌بندی مصرف‌کنندگان بر اساس ویژگی‌های جمعیت شناختی در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. الگوی مصرف آب با رویکردی نگرشی رفتاری بررسی شد. جامعه آماری پژوهش شامل تعدادی از مصرف‌کنندگان آب خانگی شهر ایلام بود. از این جامعه نمونه‌ای با حجم 313 نفر به‌روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای برای پاسخ به پرسشنامه پژوهش انتخاب ‌شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش پرسش‌نامه‌ای بود که توسط پژوهشگران طراحی شده بود. پایایی پرسش‌نامه از طریق آزمون آلفای کرون باخ با ضریب 78/0 تأیید شد. روایی پرسش‌نامه نیز با استفاده تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. برای خوشه‌بندی مصرف‌کنندگان، از روش خوشه‌بندی دو مرحله‌ای استفاده ‌شد. یافته‌های پژوهش در مورد الگوی مصرف آب و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی در بین مصرف‌کنندگان آب خانگی، 5 خوشه را نشان داد. نتایج نشان داد مصرف‌کنندگانی که در خوشه‌های پرمصرف قرار دارند، دارای تحصیلات پایین‌تری هستند. همچنین افراد بیکار عموماً در خوشه‌های پرمصرف قرار می‌گیرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Consumption Pattern of Domestic Water by Segmentation Approach for Water Consumers (Case Study: Domestic Water Consumers in Ilam City)

نویسندگان [English]

  • Aliakbar Kholfi 1
  • Ghasemali Shiri 2
  • Yasan Poorashraf 3
1 Former Graduate Student of Business Management, University of Ilam, Ilam, Iran
2 Assist. Prof., Dept of Management, University of Ilam, Ilam, Iran
3 Assoc. Prof., Dept. of Management, University of Ilam, Ilam, Iran
چکیده [English]

The aim of this study is to identify domestic water consumption among citizens of Ilam using a segmentation approach based on demographic variables. Water consumption pattern in this study was investigated with a cognitive-behavioral approach. The research population of this study consisted of domestic water consumers in Ilam. From this population a sample of 313 individuals selected through multistage cluster sampling to respond the research questionnaire. Data collection tool in this study was a researcher-made questionnaire. The questionnaire’s reliability was confirmed through Cronbach’s alpha test with a confirmed 0.78 coefficient. Its validity also approved by using factor analysis. In order to cluster water consumers, the two-stage clustering method was applied. The results indicated the existence of five clusters from the aspects of and demographic properties among domestic water consumers. The consumers who were placed in high-consumption clusters had lower education level. The results also indicated that unemployed individuals are usually placed in high-consumption clusters.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Water management
  • Consumer Behavior
  • Segmentation
  • Demographic Properties
  • Domestic Water Consumption
Amir Hossain, M., Mahmudur Rahman, M., Murrill, M., Bhaskar, D., Bimol, R., Shankar, et al, 2013, "Water consumption patterns and factors contributing to water consumption in arsenic affected population of rural West Bengal, India", Science of the Total Environment, 463-464, (24) 1217-1224.

Binkowitz, B.S. & Wartenberg, D., 2001, "Disparity in quantitative risk assessment: A review of input distributions", Risk Analysis An International Journal, 21(1) 75-90.

Chen, X., hung-yang, S., Yang, L. & Chen, X., 2015, "A benchmarking model for household water consumption based on adaptive logic networks", 13th Computer Control for Water Industry Conference, <www.elesvier.com/locate/ procedia.>

De Oliver, M., 1999, "Attitudes and inaction: A case study of the manifest demographics of urbanwater conservation", Environment and Behavior, 31(4) 372-394.

Foster, H. & Beattie, B., 1981, "On the specification of price in studies of consumer demand under block price scheduling", Journal of Land Economics, 57(4) 624-629.

 Foster, S. & Ait-Kadi, M., 2012, "Integrated water resources management (IWRM): How does groundwater fit in?" Hydrogeology Journal, 20(3) 415-418.

Garcia, X., Ribas, A., Llausàs, A. & Saurí, D., 2013, "Socio-demographic profiles in suburban developments", Implicationsfor water-related attitudes and behaviors along the Mediterranean coast Applied Geography, 41(5) 46-54.

Han, W.M. & Huang, S.J. 2007, "An empirical analysis of risk components and performance on software projects", Journal of Systems and Software, 80(1), 42-50.

Mackenzie Moore, D., Arley, N., Willie Schultz, P. & Kotler, P.H., 2014, "Social marketing to environmental protection", Translated by Kambiz Heydarzadeh, Ali Soltani, Tehran, Cité Publication. (In Persian)

Rathnayaka, K., Maheepala, S., Nawarathna, B., George, B., Malano, H. & Arora, M., 2014, "Factors affecting the variability of household water use in Melbourne, Australia, Resources", Conservation and Recycling, 92(14) 85-94.

Sajjadifar, S.H., 2005, "Economic evaluation of residential water demand (A case study of Arak)", MSc Thesis, Institute of Higher Education and Research in Management and Planning, Arak, Iran. (In Persian)

Shan, Y., Yang, L. Perren, K. & Zhang, Y., 2015, "Household water consumption: Insight from a survey in Greece and Poland", 13th Computer Control for Water Industry Conference, <www.elesvier.com/locate/ procedia.>

Willis, R. M., Stewart, R. A. & Giurco, D.P., 2013," End use water consumption in households: Impact of socio-demographic factors and efficient devices", Journal of Cleaner Production, 60(2), 107-115.

Zohouri, F.V., Rugg-Gunn, A.J., Fletcher, E.S., Hackett, A.F., Moynihan, P.J. & Mathers, J.C., et al., 2004, "Changes in water intake of Northumbrian adolescents 1980 to 2000", British Dental Journal, 196(13), 547-552.